V mesiaci septembri 2025 sa uskutočnilo školenie zamestnancov a členov predstavenstva OSBD, ktoré bolo spojené s výmenou skúseností z práce a činnosti jednotlivých úsekov. Rozobral sa aj postup realizácie úloh ktoré prijalo zhromaždenie delegátov. Školenie prebiehalo tak, že prednášajúcimi boli jednotlivý odborní zamestnanci družstva. Do priebehu sa aktívne zapájali všetci, či už otázkami, názormi alebo podnetmi.
V úvode školenia predseda predstavenstva zhodnotil plnenie úloh. Konštatoval, že výsledky roku 2024 na družstve boli dobré. Naplnili sme všetky zámery dané nám Zhromaždením delegátov, zákonmi, vyhláškami a predpismi platné pre našu správcovskú činnosť. Kolektív pracovníkov družstva zvládol náročné úlohy. Ocenil úsilie zamestnancov i funkcionárov. Zvlášť ocenil prácu PTÚ a EÚ za zvládnutie mimoriadne náročnej úlohy – vyúčtovanie služieb.
Aj napriek počiatočným obavám všetky práce boli zvládnuté včas a kvalitne. Svedčí o tom aj minimálne množstvo reklamácií. V oblasti doručovania vyúčtovania služieb, i keď sme pokročili v elektronickom doručovaní nie sme spokojní. Očakávali sme, že získame viac mailových adries a súhlasov s elektronickom doručovaní. Preto v tejto oblasti sme prijali nové opatrenia, aby sa stav zlepšil.
Dobré hospodárske výsledky nám umožnili pokračovať v zlepšovaní pracovného prostredia, v rekonštrukcii a obnove budovy i technického vybavenia a zvyšovania miezd.
Predmetom školenia bol Zákonník práce, Bytový zákon, Podmienky čerpania prostriedkov z fondu opráv, Zvolávanie schôdzí a písomné hlasovanie, Spôsob objednávania služieb, Likvidácia faktúr, Používanie cenníka prác nad rozsah ZVS, Odmeňovanie zástupcov vlastníkov, Využívanie programového vybavenia a databáz, Poznatky z vykonaných kontrol racionalizácie práce a iné aktuálne úlohy.
V ďalšej časti príhovoru boli účastníci oboznámení s hlavnými úlohami, ktorými sa bude zaoberať predstavenstvo. Pôjde predovšetkým o:
- Efektívnejší spôsob doručovania vyúčtovania služieb;
- Pokračovanie v obnove budovy – časť UBYFO a efektívne využívanie našej budovy;
- Využívanie archívu, skenovanie dokumentov a väčšie využívanie databáz namiesto stáleho behania do archívu, či vytvárania si archívov v kanceláriách;
- Priebeh schôdzí vlastníkov domov;
- Plán zásadných tém, ktoré bude nevyhnutné zverejňovať na webovej stránke priamo zamestnancami v záujme zlepšovania informovanosti;
- Plnenie rozpočtu. Dosiahnutie takých výsledkov, aby sme znovu mohli vytvoriť určité rezervy a pristúpiť k ďalšiemu zvyšovaniu miezd;
- Pripravenosť na zimnú vykurovaciu sezónu;
- Spracovávanie a prerokovávanie plánov opráv domov;
- Prípravu volebného zhromaždenia delegátov;
- Výsledky realizácie opatrení smerujúcich k zefektívneniu prác a činností jednotlivých úsekov;
- Stav v obnove domov, certifikáciu, reguláciu a stav vo vybraných a vyhradených technických zariadeniach, vykonávanie revízií a prehliadok v správe OSBD
a iné aktuálne otázky.
Na školení, okrem iného, sme hovorili o právach a povinnostiach vlastníkov bytov a nebytových priestorov, k práci garantov – zamestnancov družstva pre jednotlivé domy. Musíme rešpektovať stav, že v dome okrem výnimiek, ktoré patria správcovi rozhodujú vlastníci o všetkých zásadných veciach hlasovaním na schôdzach či formou písomného hlasovania.
Hovorili sme aj o komunikačných schopnostiach zamestnancov či funkcionárov družstva so zástupcami vlastníkov a s tými, o ktorých domy sa staráme a pre ktorých pracujeme. Bolo konštatované, že už prevažná väčšina zo zamestnancov pristupuje k návštevám tak ako sa patrí, že nezabudnú návštevníkov posadiť a vľúdne s nimi komunikovať.
Hovorili sme aj o tom, ako viac aj formou školenia zlepšiť našu komunikáciu s tými ľuďmi, ktorí nás platia. Vo svojej podstate ide teda o plné osvojenie si komunikačných zručností. Ak ich budeme používať správne, dokážeme žiadať, komunikovať a dosiahnuť splnenie úlohy, správnym vysvetlením práv a povinnosti nájomníkov, aby sme neublížili iným ľudom, či už na emocionálnej, alebo fyzickej úrovni.
Samozrejme, to všetko platí nie len voči nájomníkom, ale vzájomne aj medzi zamestnancami. Nezabúdajme na rovnováhu medzi tým, čo chceme a tým čo je správne. Okrem tých aktuálnych úloh, ktoré boli v úvode spomínané, bola rozoberaná nutnosť riešiť v dohľadnom čase ďalšie mimoriadne vážne úlohy.
- Objektivizovať Zmluvy o výkone správy. Dať tieto plne do súladu so všetkými zákonmi a potrebami družstva. Pôjde napr. o právo kompenzovať nedoplatky vzniknuté z vyúčtovaní služieb, elektronickú komunikáciu, zasielanie vyúčtovania služieb, objednávanie a úhrada niektorých dodávok a služieb, uzatváranie zmlúv na energie, poistenie, odpočty energií, a iné. V plnom rozsahu tam musíme premietnuť zásadu, že okrem zákonom stanovených práv a povinností správcu budeme vykonávať len to, na čo máme oprávnenie – dohodu s vlastníkmi, ktorú premietneme do Zmlúv o výkone správy.
- Začať sa pripravovať na mimoriadne náročnú úlohu a to povinný prechod na digitál. Od januára 2027 budú všetky subjekty povinné vystavovať faktúry s okamžitým reportovaním Finančnej správe cez nový systém Peppol. Na jednej strane to bude pre nás značná úspora času i prostriedkov, ale na druhej strane budeme musieť zrejme investovať do softvéru a pripraviť na to aj naše postupy, smernice.
- Nie menej dôležitou úlohou je začať plniť uznesenie Predstavenstva o zvolávaní schôdzí vlastníkov tak, aby minimálne 80 % schôdzí prebehlo do konca mesiaca septembra bežného roku. Tam, kde nie je ochota spolupráce od vlastníkov musíme schôdze v čo najkratšom čase po spracovaní vyúčtovania zvolať schôdzu sami, nehľadiac na to, aká bude na nich účasť. V predstavenstve posúdime v tomto smere prácu gestorov z radov zamestnancov pre jednotlivé domy. Zdá sa, že nie všetci zamestnanci si v tomto smere plnia svoje úlohy. V tomto smere budeme aj z hľadiska odmeňovania k plneniu týchto povinností prihliadať.
- Vzájomná zastupiteľnosť. Skúsenosti z minulých rokov nás poučili, že túto oblasť nemôžeme podceňovať. Naopak, dôsledne musíme prijať nielen personálne ale aj technické opatrenia, aby každá jedna funkcia, či pozícia bola zastupiteľná, aby, keď niekto vypadne, keď niekto ide na dlhšiu dovolenku či PN musí mať náhradu. V žiadnom prípade to nemôže byť tak, že dáme nejaký oznam, že počas dovolenky nevybavujeme danú korešpondenciu, či požiadavky.
- Rozhodujúce je v našej činnosti stále zlepšovanie kvality práce, stabilizácia kolektívu a zabezpečovanie všetkých činností v pôsobnosti OSBD tak, aby sme boli stále lepší a najmä konkurencie schopní. Zo strany predstavenstva sa snažíme preto robiť maximum. Modernizujeme technické zázemie, vytvárame čo najlepšie pracovné podmienky. I v ďalšom období uvažujeme so zvyšovaním miezd. No tento krát to bude nie len podľa pracovných výkonov ale aj plnenia ďalších daných úloh. Pristupujeme k individuálnemu hodnoteniu zamestnancov nie len z hľadiska plnenia bežných pracovných povinností, ale aj plnenia mimoriadnych úloh. Pôjde o výsledky práce gestora domov, uskutočnenie schôdzí vlastníkov, počet mailových adries v pôsobnosti gestora, zverejňovanie príspevkov a informácií na webovej stránke a iné aktivity.
Školenie, jednotlivé prednášky, diskusia, vyslovené názory a aktívna účasť prítomných iste pomôže k zlepšovaniu našej práce, k vzájomnej informovanosti
Teodor Palkovič
predseda Predstavenstva OSBD
Fotogaléria: